Automaty do kawy

Automaty do kawy, czyli tzw. kawomat to najpopularniejszy rodzaj automatu vendingowego. Nic w tym dziwnego zważywszy na fakt, że kawomaty sprzedają nie mniej popularny i bardzo pożądany produkt, czyli kawę. Wiele osób, pędzących w ciągu dnia wśród wielu spraw, po prostu nie może obejść się bez tego pobudzającego, energetyzującego napoju. Przyzwyczajenie do kofeiny, przyjemność jaką daje aromat i smak kawy oraz ciągły brak czasu i życie w biegu… to wszystko przesądza o sukcesie automatów
z kawą i zapotrzebowaniu na maszyny do kawy. Typowymi miejscami, w których często korzysta się z kawy są dworce, biurowce, uczelnie. Jednak nie są to jedyne dobre dla kawomatów miejsca. Wszędzie, gdzie przebywa dużo ludzi, zawsze są osoby, które chętnie skorzystają z automatu do kawy.

Automaty do napojów gorących

Automaty kawowe, popularnie zwane kawomatami lub automatami z kawą, w rzeczywistości są to automaty z napojami gorącymi, nie tylko z kawą. Automaty do napojów gorących serwują najczęściej całą gamę nawet dwudziestu różnych napoi gorących. Dystrybutory takie mają w swojej ofercie latte, cappuccino, czekoladę, herbatę, shake o różnych smakach, a nawet gorące zupki oraz sam wrzątek. Dystrybutor kawy jest najczęściej spotykanym rodzajem maszyn sprzedających w polskim vendingu. Ich popularność spadła ostatnio jedynie w szkołach, z racji dbałości o zdrowie dzieci, które kofeiny spożywać nie powinny (podobny los spotkał w tychże szkołach coca colę i napoje energetyczne typu RedBull, Tiger, Burn itp.).
Nie zmienia to faktu, że automaty do napojów gorących przynoszą zazwyczaj satysfakcjonujące zyski swym właścicielom, jeśli stoją w dobrze dobranych miejscach. Nie będziemy tu jednak zysków tych obliczać – poświęcimy na to cały osobny artykuł.

Producent automatów do kawy

Najpopularniejszą w Polsce firmą produkującą automaty do sprzedaży kawy to prawdopodobnie Necta&Wittenborg. Także automaty używane tej marki są w Polsce łatwo dostępne. Inni liczący się producenci automatów vendingowych do napojów gorących to Sielaff, Bianchi, czy Rheavendors. Pośród popularnych producentów ekspresów nablatowych (tabletop) wymienić należy Saeco, Egro, Shaerer, także wspomniana jużNecta.
Ceny automatów do kawy różnią się w zależności od producenta, modelu oraz funkcjonalności i zaawansowania, jednak najistotniejszym czynnikiem wpływającym na cenę jest stan, a więc to czy zakupimy nowe czy używane automaty, automaty używane są bowiem o wiele tańsze, przez na naszym rynku jest ich spora liczba.

Obsługa automatu z kawą

Automat vendingowy z kawą, z kanapkami, czy ze słodyczami jest urządzeniem niezwykle prostym w obsłudze, zazwyczaj jeszcze prostszym od bankomatu, czy biletomatu, gdzie spotykami bardziej rozbudowane menu. W dobrym kawomacie wybieramy napój jednym lub dwoma przyciskami, wrzucamy monetę, po czym odbieramy resztę (jeśli nie wrzuciliśmy odliczonej kwoty), maszyna do napojów już parzy nam gorącą kawę.
Od strony serwisantów sprawa nie wiele się różni. Podłączenie automatu odbywa się zupełnie tak jak podłączenie pralki – a więc podłączamy maszynę do sieci wodociągowej, podłączamy do prądu (najczęściej standardowe zasilanie 230 V 50 Hz) i wsypujemy do odpowiednich pojemników tzw. produkty wsadowe, czyli kawę, czekoladę, cukier, mleko i inne w zależności od zestawu napoi, jakie maszyna ma docelowo serwować (wiele automatów do kawy można przeprogramowywać na różne zestawy napoi).
Następnie uruchamiamy automat naciskając przycisk ON. Kawomat pobiera z sieci wodę do bojlera i podgrzewa ją do temperatury dziewięćdziesięciu kilku stopni. W tej chwili możemy już kupić napój i cieszyć się jego smakiem. Jak widać obsługę automatu z kawą można by w ostateczności powierzyć dziecku.

A gdy maszyny z napojami nie mażna podłączyć do sieci wodociągowej?

To także nie powinno zniechęcać nas do instalacji kawomatu w danym miejscu, zwłaszcza jeśli jest to atrakcyjny punkt. Wiele maszyn z napojami zlokalizowanych jest właśnie w takich punktach. Bardzo dużo modeli maszyn kawowych posiada możliwość instalacji pompki, dzięki której automat może objeść się bez zewnętrznej sieci wodociągowej, a wodę niezbędną do sporządzania napoi czerpać będzie ze zbiornika – może to być zwykły karnister z wodą – dzięki pompce i przewodom automat będzie czerpał z niego wodę. Duże, wolnostojące maszyny kawowe posiadają często w swym wnętrzu tyle miejsca, że bez problemu umieścimy tam baniak z wodą o pojemności 30 – 40 litrów, a czasem nawet więcej.
Inną zaletą dużych kawomatów jest wbudowany automatyczny podajnik kubków, dzięki czemu klient nie musi sam podstawiać naczynia. W automatach przeznaczonych do dużych sprzedaży możemy w wewnętrznym zasobniku umieścić nawet kilkaset kubków.

Filtry wody

Obsługa serwisowa automatów kawowych to jednak nie tylko dosypywanie kawy i dokładanie kubków. Jeśli chcemy dać naszym klientom wysoką jakość, a przy tym zapewnić sobie długą i bezawaryjną żywotność naszego sprzętu – musimy zadbać o dobrą jakość wody. Dzięki temu w dużym stopniu unikamy zakamienienia układu wodnego w automacie, a jednocześnie klienci są zadowoleni, ponieważ kawa ma lepszy smak (i jest zdrowsza). Jak to zrobić?
W przypadku podłączenia automatu do sieci wodociągowej zwykle nie mamy żadnego wpływu na jakość wody (chlor, kamień i inne zanieczyszczenia). Jest na to sposób bardzo prosty i niedrogi w zastosowaniu. Otóż wystarczy zastosować filtr do wody i to w zasadzie wystarczy, aby móc spać spokojnie. Wiele oferowanych na rynku automatów kawowych już w standardzie posiada zainstalowane filtry wodne, sprawa jest więc załatwiona. Jeśli jednak zakupisz sprzęt, który filtra wodnego nie posiada, po prostu nie zapomnij go doinstalować. Co dalej? Wystarczy regularnie wymieniać wkład, w zależności od natężenia jego eksploatacji, mniej więcej raz na rok. Na rynku dostępne są filtry do wody różnych producentów, na przykład Brita, Everpure, 3M.

Kawa naturalna czy kawa instant?

Ważną decyzją przy zakupie automatu kawowego jest rodzaj kawy, jaki będziemy oferować naszym klientom. Jest to dość istotne z punktu widzenia marketingowego, z punktu widzenia samego biznesplanu, a pod względem samego sprzętu jaki zakupimy może to być decyzja nieodwracalna, gdyż zakupiony przez nas model będzie obsługiwać takie rodzaje kawy, do jakich został fabrycznie dostosowany, a późniejsze przeróbki i modyfikacje mogą okazać się niemożliwe.
Istnieją bowiem różne rodzaje automatów do kawy. Część z nich serwuje wyłącznie kawę rozpuszczalną / instant – modele te nie posiadają takich komponentów jak zaparzacz do kawy naturalnej, posiadają jedynie pojemniki na produkty instant, które rozpuszczają się w gorącej wodzie, tworząc w ten sposób kawę lub inne napoje. Druga część maszyn dzięki wbudowanym zaparzaczom jest w stanie serwować prawdziwą naturalną kawę, a często obok kawy naturalnej posiada jednocześnie możliwość serwowania także napojów instant. Możemy spotkać także modele vendingowych maszyn do kawy, które wyposażone są w zaparzacze do herbaty, dzięki czemu możemy sprzedawać dobrej jakości naturalną parzoną herbatę. Zaparzacze do herbaty nie są jednak rozwiązaniem bardzo popularnym. Istnieją także maszyny wyposażone w młynki do kawy, a nawet spieniacze do mleka (spienianie naturalnego płynnego mleka), dzięki czemu obsługują aromatyczną kawę ziarnistą, serwując świeżo mieloną kawę naturalną, a nawet wspaniałe latte, na co pozwalają specjalne systemy złożone z pompek i spieniaczy do mleka – są to najczęściej ciśnieniowe ekspresy do kawy typu tabletop lub rzadziej ekspresy do zabudowy (ekspresy do zabudowy są dla operatora vendingowego zdecydowanie mniej praktyczne). Młynki do kawy są niewątpliwym atutem kawomatów i ekspresów – jest to bez wątpienia kawa najwyższej jakości.
Jaką zatem kawę wybrać? Kawa naturalna z oczywistych względów jest coraz częściej bardziej pożądana niż kawa rozpuszczalna. Kawa instant natomiast łatwiejsza w przygotowaniu, proces przyrządzania napoju jest krótszy, a koszt przygotowania porcji takiej kawy instant jest niższy. Najczęściej jednak kawę rozpuszczalną będziemy musieli sprzedać taniej. Są takie lokalizacje, gdzie cena napoju ma drugorzędne znaczenie, są również takie, gdzie oczekiwana jest jak najniższa cena, nawet kosztem jakości. Operatorzy vendingowi kwestię tą rozważają przede wszystkim z biznesowego punktu widzenia. Nie ma tutaj reguły i decyzję taką każdy musi podjąć sam.

Otagowany , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>